Homo Distractus Cz
Myslím, že nejsem jediná kdo často simultánně používá několik technologických vymožeností v naivní představě, že tím nějak šetřím čas, místo abych se soustředila jen na jednu věc. Tuto skutečnost mi připomněl jeden středoškolský student, kterého jsem sledovala ve výuce tady ve škole. Asi 18letý student měl studovat koncept liberalismu, komunismu atd. Nevím kolik toho opravdu dokázal pročíst v knize, protože kromě ní měl zapnutý I- pod s hudbou, kterou poslouchal, na stole I-pad, a v kapse ještě mobil. Vzhledem k tomu, že měl odpovídat po přečtení textu na kontrolní otázky, zajímalo mně jak si povede... Chápeš individuální vlastnictví a státní v komunistických zemích?? Chlapec na mně kouká tak, že je jasné, že nechápe nic. No, možná kdybys dal bokem ten I-pad a soustředil se na četbu ...'Reading comprehension' neboli chápání textu je jedním z předpokladů každého úspěšného studenta. Ano, mnoho studentů, i já poslouchá při studiu hudbu, a hlavně ta klasická údajně podle průzkumů napomáhá v soustředění i vybavení textu a navíc relaxaci. Problém je, že u studentů z problémy četby, soustředěním atd. může být hudba spíše rušícím elementem. Technické vymoženosti nebyly jediným problémem tohoto studenta. Když přečetl článek o situaci na Haiti, optala jsem se kde Haiti je? Pokrčil rameny. Přinesla jsem mu glóbus. Ukaž aspoň na kterém kontinentu, student ukazuje prstem na Austrálii...No nazdar. Společné mají jen to, že jsou to ostrovy. Vzpomněla jsem si na častou otázku českých studentů, na rozdíl mezi 'understand' a 'comprehend'. Prvni znamená jen rozumnět, zatimco to druhé chápat, hluboce rozumnět, vytvářet souvislosti. No, tak třeba z něj bude dobrý 'barista' nebo zedník ...ty taky potřebujeme.